Lainattavat materiaalit
Lainattavat materiaalit ovat kuopiolaisten kulttuuritoimijoiden tekemiä oppimateriaaleja ja toimintapaketteja, jotka kuka vain voi varata käyttöönsä veloituksetta. Ne on suunniteltu erityisesti päiväkotien, oppilaitosten, palvelutalojen sekä vapaaehtoistoiminnan tarpeita silmällä pitäen. Niiden avulla voi oppia uusia asioita tai muistella vanhoja katsellen, kuunnellen, kosketellen, haistellen ja tehden. Jos siis suunnittelet yhteistä tekemistä jaettuihin hetkiin, tässä saattaa olla etsimäsi ratkaisu.
Lisää kaupungin hyvinvointipalveluiden lainattavia materiaaleja löydät Kuopion seinältä osoitteesta kuopionseina.fi/lainaamo
Minna Canthin muistelusalkku
Palvelutaloille suunnitellusta Minna Canthin muistelusalkusta löydät erilaisia tapoja muistella kirjailija Minna Canthin elämää sekä runsaasti valokuvia 1800-luvun lopun Kuopiosta. Salkkua voivat lainata myös muut aiheesta kiinnostuneet.
Säätyläiselämää –salkku
Korttelin entisten asukkaiden, Nylanderin perheen, tarinaan ja säätyläiselämään 1800-luvun jälkipuolen Kuopiossa voi tutustua lainaamalla Säätyläiselämää -salkun. Salkku sisältää historiaa ja valokuvia perheestä, säätyläislasten tyypillisiä leluja, kirjeitä sekä joulukuusenkoristeita. Nylanderin perheen tarinaan voi tutustua myös kuuntelemalla äänikerronnan sekä lukemalla ruotsin kielisen kertomuksen perheestä. Salkku sisältää myös Korttelimuseon äänitarinoihin liittyvän tehtävän.
Kohderyhmä: yläkoulut ja toisen asteen oppilaitokset, palvelutalot sekä kaikki historiasta kiinnostuneet.
Luettiinpa lehdestä -laukku
Luettiinpa lehdestä -laukku Kuopion korttelimuseon 1930-luvun kaupunkilaiskotia elävöittämään.
Laukun voit myös lainata esiteltäväksi esimerkiksi palvelukodissa, soveltuvin osin sitä voi hyödyntää oppitunneillakin.
Karmeat käräjät -oppimispaketti
Miksi juuri 1600-luvulla tuomittiin noitia Pohjois-Savossa ja Kuopiossa? Millaisia tarinoita tuomioiden takaa löytyy? Onko kiusaaminen nykyajan noitavainoa? Näitä kysymyksiä pohditaan Kuopion korttelimuseon Karmeat käräjät -oppimispaketin avulla. Oppimispaketti aktivoi alueen 6.–9.-luokkalaisia nuoria paikallishistorian pariin. Oppimiskokonaisuudessa noitavainot rinnastetaan kiusaamiseen. Paketin ovat suunnitelleet Humanistisen ammattikorkeakoulun (HUMAK) yhteisöpedagogian opiskelijat yhteistyössä Kuopion museokeskuksen kanssa.
”Karmeat käräjät” -konsepti on alkujaan lähtöisin Kuopion korttelimuseolta, jonka pihapiirissä pidettiin noita- ja taikuusoikeudenkäyntejä 1680-luvulla. Naisia ja miehiä tuomittiin noidiksi esimerkiksi tekojen tai olemuksen takia: noidaksi leimaamiseen saattoi olla syynä ulkonäköön liittyvät poikkeumat kuten luomet, pisamat, punainen tukka tai syntymämerkit. Lisäksi noidaksi saatettiin leimata pelkkien huhupuheiden perusteella. Jos ihmisillä oli esimerkiksi ollut riitoja keskenään, toinen osapuoli saattoi laittaa toisesta noitahuhun liikkeelle. Pahimmassa tapauksessa huhu saattoi johtaa siihen, että ihmistä rangaistiin ilman todellista syytä.
Karmeat käräjät -oppimispaketin avulla opitaan paitsi paikallishistorian käänteitä, myös sosiaalihistorian ja lainkäytön historiaa. Kokonaisuuden avulla pyritään lisäämään hyväksyntää erilaisuutta kohtaan. Sisältöjä voi hyödyntää historian, ympäristöopin, äidinkielen, uskonnon, lakitiedon sekä käsityön oppimisessa.
Lisätiedot:
museolehtori Sanna Reinikainen,
sanna.reinikainen@kuopio.fi, 044 7181459
Roolikorttipeli
Roolikorttipeli on peruskouluun ja lukioon suunniteltu draamallinen korttipeli, jonka tarkoituksena on auttaa oppilaita ymmärtämään eri aikakausien eroavaisuuksia. Pelin tarkoituksena on eläytyä roolihahmoon ja kerätä tälle elinaikanaan olennaisia resursseja, kuten vaatteita, ruokaa sekä koulutusta. Resurssien hankinta vaatii toimimista toisten pelaajien kanssa, mutta peliä elävöittävät myös hahmoille määritellyt sattumat, jotka joko helpottavat tai vaikeuttavat pelaajien tehtävää. Peliin sisältyy myös draamallisia harjoituksia, jotka auttavat oppilasta syventämään ymmärrystään historiallisten aikakausien eroavaisuuksiin. Roolikorttien mukana tulee aikajana, jonka avulla pelin hahmot on helppo laittaa pelin päätteeksi aikakausien mukaiseen järjestykseen. Roolikorttipelin jälkeen oppilaat osaavat hahmottaa elämiseen liittyviä piirteitä läpi historian.
Roolikorttipeli on suunniteltu käytettäväksi osana historian opetusta ja sitä voidaan muokata opettajan tarpeen mukaan. Peliä voidaan pelata yksin tai ryhmissä ja siitä saa muunneltua enemmän kilpailullisen tai puhtaasti pedagogisen kokonaisuuden. Hahmoja rajaamalla ja sääntöjä muokkaamalla yksinkertaisemmasta monimutkaisempaan peliä pystytään pelaamaan useiden eri ikäryhmien kanssa aina viidennestä luokasta lukioon. Kokonaisuutta voidaan käyttää esimerkiksi osana oppituntia tai oppilasryhmän ryhmäytymistä. Roolikorttipeli vastaa useisiin sekä opsissa että lopsissa määriteltyihin opetuksen tavoitteisiin ja sisältöalueisiin sekä laaja-alaisen osaamisen yleistavoitteisiin.
Lisätiedot:
museolehtori Sanna Reinikainen,
sanna.reinikainen@kuopio.fi, 044 7181459